Een ambitieus project met gevolgen voor de treinreiziger

Het oorspronkelijke plan was eenvoudig: een nieuwe voetgangersbrug met behoud van het stationsgebouw. Onder leiding van Elio Di Rupo, toenmalig burgemeester van Bergen, evolueerde dit echter tot een steeds duurder en ambitieuzer project. De keuze voor architect Santiago Calatrava (bekend van het station van Luik) verhoogde niet alleen de ambities, maar ook de kosten. Het station moest in 2015 klaar zijn. Nu, negen jaar later, zijn de werken bijna afgerond.

De kosten zijn daarbij geëxplodeerd: van een oorspronkelijk budget van 37 miljoen euro naar 205 miljoen en uiteindelijk 480 miljoen euro. “De financiële ontsporing van het project toont aan hoe prestigeprojecten de reiziger soms in de kou laat zijn. Zo werden middelen die bestemd waren voor het Brusselse Gewestelijk Expresnet (GEN) in Wallonië vertraagd, terwijl pendelaars uit Ottignies en Nijvel al jaren wachten op betere verbindingen,” aldus Kamerlid Dorien Cuylaerts.

Gebrek aan transparantie

Het gebrek aan transparantie rond het project is schrijnend. Het Rekenhof stelde ernstige tekortkomingen vast bij het aanbestedingsproces en het beheer van de projectdocumentatie. Bovendien hield de NMBS volgens het Rekenhof belangrijke documenten achter. Dit werpt vragen op over mogelijke politieke beïnvloeding.

“De belastingbetaler heeft recht op volledige transparantie. Waarom werden bepaalde keuzes gemaakt en wie droeg daar de verantwoordelijkheid voor? Het lijkt erop dat sommige zaken bewust uit het daglicht gehouden zijn. Wij hopen dat deze erfenis uit het verleden een les is voor de toekomst,” besluit Cuylaerts.

Onderwerpen