Het oorspronkelijke plan was eenvoudig: een nieuwe voetgangersbrug met behoud van het stationsgebouw. Onder leiding van Elio Di Rupo, toenmalig burgemeester van Bergen, evolueerde dit echter tot een steeds duurder en ambitieuzer project. De keuze voor architect Santiago Calatrava (bekend van het station van Luik) verhoogde niet alleen de ambities, maar ook de kosten. Het station moest in 2015 klaar zijn. Nu, negen jaar later, zijn de werken bijna afgerond.
De kosten zijn daarbij geëxplodeerd: van een oorspronkelijk budget van 37 miljoen euro naar 205 miljoen en uiteindelijk 480 miljoen euro. “De financiële ontsporing van het project toont aan hoe prestigeprojecten de reiziger soms in de kou laat zijn. Zo werden middelen die bestemd waren voor het Brusselse Gewestelijk Expresnet (GEN) in Wallonië vertraagd, terwijl pendelaars uit Ottignies en Nijvel al jaren wachten op betere verbindingen,” aldus Kamerlid Dorien Cuylaerts.