Ter vergelijking: in piekjaar 2022 waren er 471 incidenten, met maar liefst 38.802 minuten vertraging tot gevolg. Ook 2023 telde nog opmerkelijk meer gevallen dan 2024.

Cijfers gaan de goede richting uit

De afgelopen jaren heeft Infrabel stevig ingezet op preventieve maatregelen. Koperen kabels worden systematisch vervangen door minder waardevolle aluminiumvarianten. Daarnaast worden kabels in reliëf gemarkeerd, ondergronds gelegd of beschermd met kappen op risicovolle plaatsen. “Die inspanningen beginnen vruchten af te werpen,” erkent Cuylaerts. “Maar het blijft essentieel om snel te reageren bij verdachte situaties.”

“Probleem is allerminst van de baan”

De impact van de diefstallen blijft niet beperkt tot vertragingen en geannuleerde treinen. Ook gepland onderhoud wordt herhaaldelijk opgeschort, omdat technici eerst noodherstellingen moeten uitvoeren.

“Blijvende waakzaamheid is dan ook essentieel,” besluit Cuylaerts. “Want elke interventie die we kunnen vermijden, betekent meer tijdswinst, meer veiligheid en minder hinder voor de reiziger.”