Uitstel van geplande uitbreidingen door personeelstekort

Het vervoersplan voorzag in 10% meer treinen tegen 2032, wat 30% meer reizigers zou moeten opleveren. Vooral de uitbreiding van het aantal laatavond- en weekendtreinen rond grote steden, zoals Brussel en Antwerpen, kreeg veel aandacht.

Nu blijkt dat 13 van de 15 projecten, die eind dit jaar zouden starten, niet kunnen worden uitgevoerd. “Dit is vooral te wijten aan een tekort aan treinbestuurders en een gebrek aan realiteitszin in het beleid,” zegt federaal parlementslid Dorien Cuylaerts. “Het personeelstekort is structureel. Het afwezigheidscijfer ligt hoger dan verwacht en er zijn te weinig kandidaten die slagen voor de opleiding. Het huidige beleid houdt hier onvoldoende rekening mee.”

Minister Gilkinet blokkeert de beslissing van de NMBS

In september 2024 vernietigde ontslagnemend minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) de beslissing van de NMBS om het treinaanbod voor 2025 te beperken. Hij bleef vasthouden aan zijn oorspronkelijke onrealistische plannen. “Minister Gilkinet volgt het welbekende Ecolo-recept: drammerig en onrealistisch,” reageert Cuylaerts. “De NMBS stelde unaniem vast dat de geplande uitbreiding niet haalbaar is zonder voldoende treinbestuurders, maar de minister blijft vasthouden aan een te ambitieus plan, zonder oog voor de realiteit op de werkvloer.”

NMBS vraagt snelle goedkeuring van het treinaanbod

Ondanks het verzet van Gilkinet, herbevestigde de raad van bestuur van de NMBS haar eerdere beslissing. Ze vraagt de minister om het aangepaste treinaanbod voor 2025 zo snel mogelijk ter goedkeuring voor te leggen aan de ministerraad.

“De NMBS toont met dit voorstel dat ze nog steeds ambitieus is, maar binnen de grenzen van wat realistisch mogelijk is,” aldus Cuylaerts. “Het is teleurstellend dat de minister nu opnieuw vertraagt door een analyse van de FOD Mobiliteit af te wachten, voordat hij dit dossier op de ministerraad brengt. Er moeten nu duidelijke keuzes gemaakt worden in het belang van de reizigers en de toekomst van het spoor. Dit soort vertragingsmanoeuvres helpen niemand vooruit,” besluit Cuylaerts.