Geen ingreep, ondanks gerechtelijke uitspraak

Recent werd de NMBS door het hof van beroep veroordeeld wegens discriminatie tegenover paralympiër Francis Rombouts. Door het hoogteverschil tussen het perron en de trein kan hij het station van Tielen niet zelfstandig gebruiken. Het arrest verplicht de NMBS om binnen drie maanden redelijke aanpassingen te voorzien. Bij niet-naleving riskeert het bedrijf een dwangsom.

“Het is pijnlijk om vast te stellen dat het station waar deze zaak over gaat, wel wordt heraangelegd, maar dat het perron blijft zoals het is,” zegt Cuylaerts. “Dit was het moment om recht te doen aan de uitspraak van het hof en tegelijk het station klaar te maken voor de toekomst.” 

Assistentie op papier, maar niet in de praktijk

De minister bevestigde dat Tielen niet is opgenomen in het meerjareninvesteringsplan 2023–2032 en dus voorlopig niet toegankelijk wordt gemaakt. Hoewel er oprijplaten aanwezig zijn, kunnen die enkel bediend worden door personeel en dat is er niet in dit onbemande station.

“Vergelijkbare stations zoals Herentals en Turnhout krijgen assistentie vanuit Antwerpen,” stelt Cuylaerts. “Waarom zou dat in Tielen dan niet kunnen? De infrastructuur is er, maar de hulp ontbreekt. Voor reizigers in een rolstoel is dat bijzonder frustrerend.”

Een gemiste kans om het verschil te maken

Cuylaerts begrijpt dat niet elk station tegelijk aangepakt kan worden, maar vraagt om gezond verstand bij dergelijke projecten. “Toegankelijkheid mag geen bijzaak zijn. Als er al grote werken gebeuren, moet je de kans grijpen om achterstanden recht te zetten. Dit was zo een moment. Dat laat je toch niet liggen?”