Overweg = risicozone

Alle 25 aanrijdingen met voertuigen vonden plaats op een overweg. Meer dan een derde gebeurde in een havengebied. Ook vijf van de zestien botsingen met personen gebeurden op een overweg. “Overwegen zijn en blijven een zwak punt in het spoornet,” stelt Cuylaerts. “Zeker in havenzones, waar druk en zwaar verkeer samenkomt met vaak beperkte beveiliging, is het risico reëel.”

Technische mankementen niet onderschatten

In twee gevallen gingen slagbomen mogelijk niet dicht — zonder directe gevolgen, maar wel zorgwekkend. “Meldingen van derden moeten altijd ernstig genomen worden, zeker in risicogebieden,” zegt Cuylaerts. Ze wijst ook op het feit dat beveiligingsinstallaties maar om de zes maanden worden gecontroleerd. “Dat is wettelijk in orde, maar in praktijk onvoldoende. Op plekken met verhoogd risico moet sneller kunnen worden ingegrepen.”

Meer samenwerking overwegen

Cuylaerts roept op tot meer terreinwerking tussen Infrabel, lokale besturen en havenbedrijven. “Een overweg in een landelijke gemeente is niet hetzelfde als eentje midden in een druk havengebied. We moeten risico’s veel nauwkeuriger in kaart brengen en sneller ingrijpen waar dat echt nodig is.”